روش های آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان(بهینه سازی کاربرد واژگان در توانش گفتاری بر اساس بهره گیری از دنباله های واژگانی)
Methods of teaching Farsi to non-Persian speakers (optimizing the use of vocabulary in speaking ability based on the use of lexical sequences)
نویسندگان :
سید اسماعیل فرجی ( جامعه المصطفی العالمیه )
چکیده
در این جستار برآنیم به بررسی نقش و اهمیت واژه و آموزش دنبالههای واژگانی در مسأله آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان بپردازیم. در آموزش زبان دوم یادگیری واژهها بهصورت لغتنامهای و دستور زبان و قواعد نحوی بهتنهایی کافی نمیباشد و در بسیاری از مواقع زبانآموزان حتی با فراگرفتن فهرستی بلند از واژهها و مباحث دستور زبانی، نمیتوانند بر زبان دوم و نزدیک به کلام گویشوران اصلی، صحبت نمایند؛ از این رو معلمان زبان همواره در پی یافتن شیوهها وروشهایی بودهاند که زبانآموزان را تا رسیدن به مهارت زبانی بهصورت سلیس، روان و نزدیک به کلام گویشوران عادی جامعه، راهنمایی نمایند. یکی از شیوههای مورد توجه و کاربردی در مبحث آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان مبحث دنبالههای واژگانی است که حائز اهمیت بسیاری است. دنبالههای واژگانی، واژههای چندگانهای هستند که زبانآموزان در جریان آموزش عادی نمیتوانند فرابگیرند و یادگیری این ترکیبات که شامل ترکیباتی از قبیل اسم ـ صفت، قید ـ فعل، فعل ـ فعل یا... میباشد نیازمند آموزش جداگانه و ویژهای دارد. این دنبالههای واژگانی را با تعمیم قاعدههای کلی نمیتوان فراگرفت اما گویشوران بومی زبان آن را مانند اجزای عادی کلام به کار میبرند. در این جستار که بهشیوۀ توصیفی ـ تحلیلی بر مبنای مطالعات کتابخانهای صورت گرفته است، نتایج پژوهش نشاندهندۀ آن است که آموزش دنبالههای واژگانی بهصورت مستقیم و غیرمستقیم، بهصورت معناداری در یادگیری این واحدهای زبانی توسط زبانآموزان مؤثر خواهد بود.کليدواژه ها
آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، بهینه سازی کاربرد واژه، دنباله های واژگانی، واژهکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:سید اسماعیل فرجی , 1401 , روش های آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان(بهینه سازی کاربرد واژگان در توانش گفتاری بر اساس بهره گیری از دنباله های واژگانی) , پنجمین همایش ملی آموزش زبان فارسی
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه بین المللی قزوین میباشد.