نوازهدهی مدرسان آموزش زبان فارسی به دانشجویان غیرایرانی ضرورت یا انتخاب؟
Persian Language Teachers Stroking to Non-Iranian Students Necessity or Choice?
نویسندگان :
آیلار باقری اقدم ( دانشگاه تهران ) , شهره سادات سجادی ( دانشگاه علامه طباطبایی )
چکیده
از آنجائیکه دریافت نوازه از سوی معلم برای زبانآموزان اهمیت بسیار دارد، ما به عنوان معلم، برای دریافت نتیجۀ بهتر میبایست از انواع نوازه بهره ببریم. مطابق پژوهشهای پیشین، میان دریافت نوازه و بهبود سطح زبانآموزان رابطه مستقیمی وجود دارد. نوازه انواع گوناگونی دارد که به طور کلی به دو نوع مثبت و منفی تقسیم میشوند و هر کدام از این انواع خود به کلامی و غیرکلامی و شرطی و غیرشرطی قابل دستهبندی است. در پژوهش حاضر ما به دنبال پاسخ به این سوالات بودهایم که مدرسان زبان فارسی، در موقعیتهای مختلف کلاسی، چه نوازهای با چه میزان به فارسیآموزان غیرایرانی ارائه میکنند؟ فرضیهای که برای این سوال میتوان مطرح کرد این است که مدرسان زبان فارسی به فارسیآموزان غیرایرانی در تمامی موقعیتها، نوازه مثبت کلامی و غیرکلامی ارائه میکنند. بهمنظور تایید یا رد فرضیه، موقعیتهای مختلفی که مدرسان زبان فارسی ممکن است در کلاسهای دانشجویان غیرایرانی با آن روبهرو شوند، از طریق پرسشنامه پیش روی مدرسان قرار دادیم و آنها، رفتار کلامی و غیرکلامی خود در آن موقعیت را در آن پرسشنامه پاسخ دادند. سپس پژوهشگران به دستهبندی این رفتارها در ذیل انواع نوازه پرداختند. نتایج پژوهش نشان میدهد که نوازهدهی از سوی معلمان در بیشتر مواقع امری ناخوداگاه بوده و اغلب معلمان تلاش میکنند تا در موقعیتهای چالشبرانگیز که ممکن است فضای کلاسی متشنج شود، از ارائۀ نوازۀ مثبت استفاده کنند؛ اما این امر همیشگی نبوده و نوازه منفی هم اهمیتی برابر نوازۀ مثبت دارد و همینطور عدم دادن نوازه هم یکی دیگر از انواع تاثیرگذار است. تحلیل این نوازهها و بررسی نوع رفتار معلمان در هر یک از موقعیتها به ما در ارائه الگویی مناسب در جهت پیشبرد اهداف بهبود فضای کلاس و افزایش یادگیری زبانآموزان کمک میکند.کليدواژه ها
نوازه، نوازهدهی، نوازهگر، آموزش زبانفارسی به غیرفارسیزبانانکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:آیلار باقری اقدم , 1401 , نوازهدهی مدرسان آموزش زبان فارسی به دانشجویان غیرایرانی ضرورت یا انتخاب؟ , پنجمین همایش ملی آموزش زبان فارسی
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه بین المللی قزوین میباشد.