» تحلیل و اعتبارسنجی آزمون مهارت درک شنیداری زبان فارسی سطح فرامیانی«
Analyzing and validating upper-intermediate Persian listening comprehension skill test
نویسندگان :
لیلا گل پور ( دانشگاه بین المللی امام خمینی ) , محمدباقر میرزایی حصاریان ( دانشگاه بین المللی امام خمینی ) , امیررضا وکیلی فرد ( دانشگاه بین المللی امام خمینی )
چکیده
مهارت شنیداری یکی از مهارت های اصلی و ضروری در یادگیری زبان فارسی است، چراکه آغازگر فرآیند یادگیری زبان دوّم خارجی است و امکان بازگشت به آنچه گفتهشده و بازنگری آن بهگونهای که در درک متن خواندن میّسر است، مقدور نیست. از این رو، با توجه به اهمیت مهارت شنیداری، در این پژوهش تلاش شده است که به منظور دسترسی به یک آزمون استاندارد و تهیه بانک سؤال های استاندارد، یکی از آزمون های طراحی شده و برگزارشده ی مهارت شنیداری سطح فرامیانی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. نمونه ی آماری این پژوهش ۵۹ نفر از فارسی آموزان مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) بوده که از لحاظ زبانی در سطح فرامیانی و در ردهی سنّی 18 تا 30 قرار داشتند و بهطور تصادفی انتخاب شده بودند. ابزار این پژوهش، یک آزمون سه گزینه ای درک شنیداری بود که شامل۲۰ پرسش از نوع درک موضوع اصلی متن، درک موضوعات بیان شده در یک مصاحبه، درک توالی یک رویداد، درک مقایسه کردن، درک طبقهبندی، تشخیص درست یا نادرست بودن جمله، دگرگفت و بندش بوده است که زبان آموزان با توجه به فایل صوتی شنیده شده به پرسش ها پاسخ داده بودند. متون فایل صوتی شامل موضوعات آموزشی، اجتماعی، پزشکی، فرهنگی، محیط زیست و تغذیه بدون نیاز به دانش و تخصصی خاص بود. متغیرهای این پژوهش شاخص ضریب دشواری، ضریب تمیز و پایایی پرسش های آزمون درک شنیداری بود. پس از واکاوی داده ها، مشخص شد که ۷۵٪ پرسش ها ( ۱۵ پرسش)، دارای ضریب دشواری بین ۱- ۷ ۰ ، ۱۵٪ ( ۳ پرسش) دارای ضریب دشواری بین ۷ ۰- ۳ ۰ و ۱۰ ٪ باقی مانده ( ۲ پرسش) در محدوده ی ضریب دشواری بین ۳ ۰-۰ قرار داشتند. در بررسی ضریب تمیز این آزمون نیز مشخص شد که ۱۵٪ پرسش ها ( ۳ پرسش) دارای ضریب تمیز 3 0کليدواژه ها
(ارزشیابی)، (مهارت درک شنیداری)، (ضریب دشواری)، (ضریب تمیز)، (پایایی)کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:لیلا گل پور , 1401 , » تحلیل و اعتبارسنجی آزمون مهارت درک شنیداری زبان فارسی سطح فرامیانی« , پنجمین همایش ملی آموزش زبان فارسی
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه بین المللی قزوین میباشد.