آسیب شناسی و تحلیل خطاهای فارسی آموزان کشور ترکیه(تجربه نگاشتی از کلاسهای آموزش زبان فارسی به دانشجویان کشور ترکیه در دانشگاه تبریز)
Examining the errors of Farsi learners in Turkey
نویسندگان :
محمد طاهری ( دانشگاه تبریز ) , نیلوفر بهروز اقدم ( دانشگاه همدان )
چکیده
یکی از مهم ترین موضوعات مورد بحث در محافل علمی، ادبی و آموزشی کشور در چند سال اخیر، مشکلات مربوط به آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان است. در حال حاضر، افزون بر مراکز علمی و دانشگاهی ایران، در دانشکده های مطالعات شرق شناسی، مطالعات خاورمیانه، زبان شناسی، تاریخ، فرهنگ و هنر و همچنین زبان های خارجیِ بیش از صد دانشگاه مهم اروپایی، آمریکایی، استرالیایی و آفریقایی نیز آموزش زبان فارسی در کنار دیگر زبان های خارجی ارائه می گردد و در اغلب کشورهای آسیایی، آموزش زبان و ادبیات فارسی به عنوان یک رشته تحصیلی مستقل، از اهمیت بالایی برخوردار است. مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه تبریز به عنوان یکی از فعالترین مراکز آموزش زبان فارسی، سالانه پذیرای تعداد زیادی از متقاضیان و دانشجویانی از کشور ترکیه است که به دلایل متعدد، از جمله اعتبار علمی دانشگاه تبریز، همجواری و قرابت جغرافیایی و نیز اشتراکات زبانی، فرهنگی و تاریخی فراوان میان تبریز و ترکیه، دانشگاه تبریز را برای تحصیل و فراگیری زبان فارسی انتخاب می کنند. دانشجویانی که از کشور ترکیه به دانشگاه تبریز می آیند، در مدت یک سال و در سه سطح مقدماتی، میانی و پیشرفته، زبان فارسی را در مرکز زبان فارسی دانشگاه تبریز فرا می گیرند. آموزش زبان فارسی به دانشجویان غیرایرانی از جمله متقاضیان کشور ترکیه، همانند بسیاری از مراکز علمی کشور، با مشکلات و آسیب هایی همراه است که شناخت آنها به منظور چاره جویی و ارائه راهکار، لازم و ضروری است. مقاله حاضر که در حقیقت به مثابه روایتی از تجربه مولفان مقاله در کلاسهای درسِ دانشجویان ترک زبان است، به موضوع «آسیب شناسی خطاهای فارسی آموزان کشور ترکیه در مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه تبریز» پرداخته و ضمن بررسی و تحلیل این مشکلات و خطاها، راهکارهایی برای حل آن مشکلات ارائه کرده است.کليدواژه ها
آموزش زبان فارسی، فارسی آموزان کشور ترکیه، خطاهای زبانی، دانشگاه تبریزکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:محمد طاهری , 1401 , آسیب شناسی و تحلیل خطاهای فارسی آموزان کشور ترکیه(تجربه نگاشتی از کلاسهای آموزش زبان فارسی به دانشجویان کشور ترکیه در دانشگاه تبریز) , پنجمین همایش ملی آموزش زبان فارسی
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه بین المللی قزوین میباشد.