نقش انتخاب موضوع در خلاقیت نوشتاری دانشآموزان (مطالعۀ موردی دانشآموزان پسر پایۀ نهم)
The role of topic selection in students writing creativity (Case study 9th grade male students)
نویسندگان :
علی اکبر کمالی نهاد ( دانشگاه فرهنگیان تهران ) , وحید سجادیفر ( آموزش و پرورش )
چکیده
درس نگارش عرصۀ بروز تمایلات، آرزوها، اندیشهها، ترسها و دنیای درون دانشآموزان است و این دنیای درون، زمانی بیشتر و بهتر نمود مییابد که دانشآموزان برای نوشتن در انتخاب موضوع انشا آزاد باشند؛ درمقابل دستوریبودن موضوع انشا میتواند به محدودشدن خلاقیت او در امر نوشتن منجر گردد که این امر زمانی خطرناکتر میشود که معلمان موضوعهایی چون توصیف طبیعت، خاطرۀ یک روز برفی، علم بهتر است یا ثروت؟ و... را به شکل مستمر به دانشآموزان دیکته کنند که در درازمدت سبب کلیشهایشدن ذهن دانشآموز -حتی در انشاهای با موضوع آزاد- میشود. این پژوهش با روش میدانی و تحلیلی، 220 انشای با موضوع آزاد دانشآموزان را مورد ارزیابی قرارداده و کوشش نموده انشاها را از نظر موضوع بررسی نماید تا ضمن روشنشدن احتمال کلیشهای عملکردن ذهن دانشآموزان، موضوعهای انتخابی آنان را نیز تبیین نماید. یافتهها نشان میدهد که دانشآموزان در 12 حوزۀ موضوعی طبیعت و عناصر آن، وطنیات، درس و مدرسه، الهیات، اشیا، خوردنیها و آشامیدنیها، مفاهیم انتزاعی، فضا و مؤلفههای مربوط به آن، هنر، تکنولوژی، شخصیتها و آیینهای سنتی و باستانی نوشتهاند که با توجه به بسامد 137 موردی موضوع توصیف طبیعت و عناصر آن، میتوان گفت که ذهن آنها در انتخاب موضوع، تا حدود زیادی کلیشهای عمل کرده است.کليدواژه ها
موضوع انشا، پایۀ نهم، موضوعات کلیشهای، خلاقیت نوشتاریکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:علی اکبر کمالی نهاد , 1401 , نقش انتخاب موضوع در خلاقیت نوشتاری دانشآموزان (مطالعۀ موردی دانشآموزان پسر پایۀ نهم) , پنجمین همایش ملی آموزش زبان فارسی
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه بین المللی قزوین میباشد.