نقد و بررسی کتاب شیراز (جلد یکم و دوم)
Criticism of Shiraz book (1st and 2nd volumes)
نویسندگان :
مریم غفوریان ( دانشگاه بین المللی امام خمینی ) , سمیه نوروزی ( دانشگاه بین المللی امام خمینی )
چکیده
تهیه محتوای آموزشی استاندارد، یکی از مهم ترین چالش هایی است که متخصصان و صاحب نظران در حوزة آموزش زبان با آن روبه رو هستند. تحقیقات پیشین نشان می دهد؛ اغلب کتاب های آموزشی زبان فارسی، بر اساس استانداردهای زبان خارجی طراحی نشده است. در مقالة حاضر، با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی و با نگاه انتقادی، ضمن بررسی یکی از کتاب های آموزش زبان خارجی (ویژة فارسی آموزان عرب زبان) در مقایسه با برخی کتاب های مسبوق به سابقة بیشتر در امر آموزش در همان سطح، براساس مبانی و شاخص های تهیة محتوای آموزش زبان خارجی، به این نتیجه رسیدیم که کتاب «شیراز» با کاستی هایی؛ همچون چالش میان گونة گفتاری و نوشتاری برای نوآموز، ضعف مهارت شنیداری و کمبود غنای واژگانی زبان آموزان جهت فراگیری زبان فارسی، ضعف در آموزش درک مطلب (متن و مهارت خوانداری)، گرته برداری از سرفصل های کتاب های آموزش زبان انگلیسی و عدم طرح همة مهارت های شهروندی ضروری و بااولویت مواجه است. ضعف آموزش و نپرداختن به آشنایی زبان آموز با جنبه ها و ابعاد فرهنگی، تاریخی و ادبی کشور ایران – که یکی از مهم ترین اهداف آموزش زبان است – در مقایسه با سایر کتاب های آموزشی هم سطحش، خودنمایی می کند. ضرورت دارد، کتاب «شیراز» از این جنبه ها مورد بازنگری قرار بگیرد. همچنین ارتباط محور بودن و به روز بودن محتوای کتاب، از ویژگی های مثبت این مجموعه است.کليدواژه ها
آموزش زبان، محتوای آموزشی، فارسی آموزان عرب، کتاب «شیراز»، نقد و بررسی.کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:مریم غفوریان , 1401 , نقد و بررسی کتاب شیراز (جلد یکم و دوم) , پنجمین همایش ملی آموزش زبان فارسی
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه بین المللی قزوین میباشد.