تحلیل گفتمان انتقادی مجموعه کتابهای آموزش نوین زبان فارسی، تألیف دکتر احسان قبول، بر اساس مدل ونلیوون (2008)
A Critical Evaluation of Amuzesh e Novin e Zaban e Farsi within Van Leeuwen (2008) Framework
نویسندگان :
Sedigheh Salehi ( دانشگاه شیراز ) , ناصر رشیدی ( دانشگاه شیراز )
چکیده
کتابهای درسی اهمیت زیادی دارند و برای گزینش آنها باید تحلیل و ارزیابی شوند. هدف از این تحقیق کشف ایدئولوژی متون کتابهای مورد بررسی در این پژوهش و آگاه کردن مؤلفان، تدوینکنندگان و معلمان از سوگیریهای این کتابها میباشد. مواد مورد بررسی هشت درس از مجموعهی آموزش نوین زبان فارسی هستند که طبق چارچوب ونلیوون (2008)تحلیل شدهاند. جهت انتخاب متون از روش نمونهگیری تصادفی استفاده شد. رویکرد مورد استفاده برای تحلیل کتاب در این مطالعه، تحلیل گفتمان انتقادی است. یافتهها نشان داد در این مجموعه از مؤلفهی اظهار بسیار زیاد استفاده شده و مؤلفهی حذف فراوانی چندانی ندارد. این به معنای عدم پنهانکاری در این کتابها است. ملیت ایرانی، فرهنگ ایرانی ـ اسلامی و دین اسلام مورد تأکید واقع شدهاند. فقیران و ضعیفان جامعه نیز مورد توجه قرار گرفتهاند. اما تبعیض جنسیتی به نفع مردان و کلیشههای جنسیتی در این مجموعه مشهود است. این موضوع از نقاط ضعف این کتابها است. از دیگر نقایص این مجموعه، حذف قومیتها و خردهفرهنگها میباشد. ملیت کنشگران نیز بیشتر ایرانی است. در این مجموعه، زبان فارسی در کنار تأثیرهایی که از زبان عربی پذیرفته است ستوده میشود و رسومی مانند جشن نوروز ارج نهاده میشوند. از کاربردهای این تحقیق بهبود تألیف و تدوین کتابهای آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان میباشد. چنین پژوهشهایی میتوانند اثرات ضمنی کتابهای درسی را تا حدی نمایان سازند و موجب کمتر شدن سوگیری کتابهای درسی شوند. سوگیری کمتر به معنای ایجاد اعتماد در مخاطب غیرفارسیزبان است و می تواند به اشاعهی زبان فارسی و فرهنگ ایرانی کمک کند.کليدواژه ها
تحلیل گفتمان انتقادی، کتابهای درسی، کنشگران اجتماعی، ونلیوون (2008)کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:ناصر رشیدی , 1401 , تحلیل گفتمان انتقادی مجموعه کتابهای آموزش نوین زبان فارسی، تألیف دکتر احسان قبول، بر اساس مدل ونلیوون (2008) , پنجمین همایش ملی آموزش زبان فارسی
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه بین المللی قزوین میباشد.