ارزیابی محتوای دستور در کتاب دستور مختصر زبان فارسی برای غیرفارسیزبانان برپایۀ رویکرد دستور آموزشی
Evaluation of Grammar Content in Dastoor-e- Mokhtasare Zaban-e- Farsi Baray-e- Gheyr-e- Farsizabanan based on Pedagogical Grammar approach
نویسندگان :
محمدجواد هادیزاده ( مستقل )
چکیده
با آغاز نگاه منطقی به آموزش دستور در رویکرد آموزش زبان ارتباطی در آموزش زبان دوم، آموزش دستور، البته همگام و با اولویت آموزش معنا، جزء اجتنابناپذیری از هر برنامۀ آموزش زبان دوم شد. پژوهش حاضر میكوشد به اين پرسش پاسخ دهد كه کتابهای نوشتهشده در حوزۀ آموزش دستور به غیرفارسیزبانان تا چه اندازه با دستاوردهاي علمي آموزش دستور همگام هستند و در همين راستا به ارزيابي محتواي دستور در کتاب دستور مختصر زبان فارسی برای غیرفارسیزبانان ميپردازد. چارچوب نظري اين پژوهش رويكرد دستور آموزشي است. برای تحلیل و ارزیابی این کتاب، بازبینهای مشتمل بر 49 گويه طراحي شد و پس از تأیید پایایی و رواییِ محتوایی آن، انطباق و عدمانطباق محتوای منبع اخیرالذکر را با اصول دستور آموزشي موردِ ارزيابي قرار داد. اين كتاب از بازبينه امتياز «10-» دريافت كرد و در خوشۀ کتابهای گروه پنجم؛ یعنی كتابهايي كه با رويكرد كاملاً سنتي و یا رويكرد دستور ترجمه به آموزش دستور توجه داشتهاند (اين گروه با امتياز 1- تا 28- شناخته ميشوند) قرار گرفت. این کتاب بدون توجه به دستاوردهای علمی، فارسيآموزي را همان دستورشناسي ميداند و برنامهاي براي آموزش مؤثر و كاربردي دستور ندارد. دركتاب توجهي به ساختار واقعي و كاربردي زبان فارسي به چشم نمیخورد، آموزش دستور بهصورت كاملاً صريح دنبال ميشود. متن، مثالهاي تکراری فراوان دارد و در کل این کتاب نیز با جایگاه مطلوب در آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان براساس اصول دستور آموزشی همچنان فاصلۀ بسیار دارد.کليدواژه ها
محتوای دستور، دستور آموزشی، تحلیل و ارزیابی، منابع آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان.کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:محمدجواد هادیزاده , 1401 , ارزیابی محتوای دستور در کتاب دستور مختصر زبان فارسی برای غیرفارسیزبانان برپایۀ رویکرد دستور آموزشی , پنجمین همایش ملی آموزش زبان فارسی
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه بین المللی قزوین میباشد.