بهینه سازی تخصیص و گسیل کامیون-شاول در معدن روباز به کمک الگوریتم رقابت استعماری
Optimization of truck-shovel dispatching system in open pit mines with the use of Imperialist Competitive Algorithm
نویسندگان :
سیدحسن سیداسماعیلی ( دانشگاه صنعتی امیرکبیر ) , مجید عطایی پور ( دانشگاه صنعتی امیرکبیر )
چکیده
ازآنجاکه بیشتر مسائل مهندسی معدن به شکل توابع هستند و حل اینگونه مسائل با روش های ریاضی کلاسیک قابلاجرا نیستند پس جزء مسائل سخت و مهم محسوب می شوند. بنابراین برای حل این دسته از مسائل به سراغ الگوریتم های ابتکاری و فرا ابتکاری خواهیم رفت. مسائل بهینه سازی جزء این دسته از مسائل هستند. بهینه سازی سیستم ترابری در عملیات استخراج معادن سطحی به دلیل بالا بودن هزینه های مربوط به بخش بارگیری و باربری که حدود 60 درصد هزینه های عملیاتی است از اهمیت ویژه ای برخوردار است که باعث کاهش هزینه ها و صرفه جویی در عملیات معدن و بیشینه سازی تولید سیستم خواهد شد. در این تحقیق برای بهینه سازی و تخصیص و گسیل کامیون- شاول از الگوریتم رقابت استعماری و مدل توسعهیافتهی لی استفاده شد که با توزیع بهینه کامیون ها هزینه های عملیاتی را تا حد زیادی کاهش داد و باعث افزایش بهره وری سیستم حمل و نقل گردید. الگوریتم به کارگرفته شده جزو الگوریتمهای هوشمند بهحساب می آید که با یک سری کشورهای اولیه آغاز می شود، کشورها ورودی های مسئله هستند و در گام های بعدی اجرای الگوریتم بهبود می یابند و یا به بهبود مسئله کمک می کنند. در این مقاله کشورها، مسیرهای ممکن در یک دوره ی بارگیری و باربری هستند که در ادامه سیاست جذب و انقلاب به بهبود جواب مسئله کمک می کنند که مقدار بهینه هزینه از 13217276746 به 23117770 و میزان تولید هر شیفت از 45000 تن به 65000 تن رسید که برابر 45 درصد افزایش تولید می باشد..کليدواژه ها
بهینه سازی، تخصیص، گسیل، کامیون – شاول، الگوریتم رقابت استعماریکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:مجید عطایی پور , 1399 , بهینه سازی تخصیص و گسیل کامیون-شاول در معدن روباز به کمک الگوریتم رقابت استعماری , دومین کنفرانس ملی مدلسازی در مهندسی معدن و علوم وابسته
برگرفته از رویداد
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه بین المللی قزوین میباشد.